Wie schrijft die blijft was vroeger het adagium. Content is king, content is the key, heet het nu, in deze tijden van web 2.0. Meer dan ooit zijn bedrijven en instellingen in de weer met het creëren en aanbieden van hoogwaardige content: informatie die zo interessant en relevant is dat mensen het nu of later willen lezen, zien of horen.

De opmars van contentmarketing lijkt onstuitbaar. Want iedereen wil content, zo blijkt ook uit recent onderzoek van Joe Pulizzi, de Amerikaan die eerder al enige faam verwierf met zijn boek Get Content, Get Customers. Volgens het Content Marketing Spending Survey (PDF) zijn marketing- en communicatieprofessionals in de Verenigde Staten voor het derde achtereenvolgende jaar van plan om beduidend meer geld uit te geven aan content marketing. In de VS gaat inmiddels 33% van het totale marketing budget op aan content marketing. In 2008 was dit nog 11%.

Uitmuntend vehikel
Het lijkt aannemelijk dat Nederland de VS zal volgen in deze trend. Ook in Nederland zal content marketing steeds meer marketing- en communicatiebudget opeisen. Content blijkt een uitmuntend vehikel om het eigen verhaal, het eigen merk en de eigen dienstverlening goed voor het voetlicht te krijgen bij klanten, consumenten en relaties. Topcontent welteverstaan: teksten, films en beeldmateriaal waar klanten en consumenten echt op zitten te wachten. Geen reclamepraat, maar informatie waar je wat aan hebt.

Bij de opmars van content marketing staan alle betrokkenen voor de uitdaging om de juiste middelen en de juiste kanalen te vinden. Daarbij zijn de mogelijkheden en crossmediale combinaties anno 2010 talrijk. Content kan worden aangeboden in printvorm, via live communicatie, via internet, in de vorm van mobiele content. Relatiemagazines, nieuwsbrieven, e-zines en apps kunnen ieder op hun eigen manier als drager van hoogwaardige content fungeren. Hetzelfde geldt voor blogs, white papers, case studies, webcasts, podcasts, online videos, powerpointpresentaties, microsites, tweets en webinars.

Inhoud wint
Wat moet je als communicatiemanager, marketeer of communicatiebureau doen in deze mêlee van mogelijkheden? Ook hier geeft het onderzoek uit de Verenigde Staten een eerste richting aan. Volgens Pulizzi gaat de opmars van content marketing deels ten koste van traditionele advertising en traditionele PR. In de Verenigde Staten maken vrijwel alle bedrijven actief gebruik van social media zoals Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn en NING. De reden: de (potentiële) klant bepaalt steeds vaker zelf of en wanneer hij iets wil lezen, zien of horen.

Mensen gaan in toenemende mate zelf op zoek naar content waar ze op dat moment echt om verlegen zitten. In welk blad, op welke website en in welk netwerk ze dit vinden, is van minder belang - zolang de directe afzender maar voldoende autoriteit heeft. Het sterkt mij in mijn overtuiging dat ´inhoud wint´: bedrijven en instellingen die hoogwaardige content aanbieden op de juiste plaatsen en op het juiste moment zijn spekkoper.

Tags: Contentstrategie