Een sterk werkgeversmerk is belangrijker dan ooit in deze tijden van krapte. Het ontwikkelen van een onderscheidend employer brand is vaak een uitdagende klus. Je moet de diepte in duiken en jezelf als werkgever (her)ontdekken. Je moet jouw werkgeversmerk op de juiste plek én de juiste manier presenteren, vaak gefaseerd en via meerdere kanalen. Ook moet je de juiste doelgroep aantrekken: nieuwe collega’s die écht bij jouw organisatie passen. Maar wat is een employer brand nu echt, hoe bouw je er een op? Er zijn 8 bouwstenen die fundamenteel zijn voor een krachtig employer brand.
Blijf trouw aan jezelf
De allerbelangrijkste randvoorwaarde voor ieder employer brand is: blijf trouw aan je zelf. Je kunt natuurlijk strategisch de meest aantrekkelijke kanten actief uitdragen, maar het ‘brand’ moet wel authentiek zijn. Het doel is niet alleen om nieuwe medewerkers te werven, maar ook om hen voor een langere periode aan boord te houden. Het beeld dat je met het employer brand schetst moet daarom overeenkomen met de werkelijkheid. Schets daarom een realistisch beeld van de werksfeer en organisatie en beloof geen dingen die je als werkgever niet waar kunt maken. Zo kunnen mensen gemakkelijker bepalen of jouw organisatie bij hen past. Zo vind je de mensen waar je naar op zoek bent.
Betrek de bestuurders
Bij het creëren van een employer brand is het belangrijk om eerst de beslissende partij te betrekken en te verbinden bij het project. Zorg ervoor dat iedereen binnen het bestuur op de hoogte is van de keuze om employer branding in te zetten. Stem onderling af wat je wilt bereiken, maar ook hoe je dat wilt bereiken.
Breng de basis op orde
Het is cruciaal dat het employer branding proces op duidelijke informatie is gebaseerd. Waar liggen de sterktes van het werkgeversmerk? Wat zijn dé redenen om bij de organisatie te werken? Kortom, breng unique selling points (USP’s) en emotional selling points (ESP’s) in kaart.
Onderzoek ook of je relevante claims kunt maken richting de arbeidsmarkt. Ben jij ‘de grootste’ in jouw sector? Of wellicht de ‘duurzaamste’, de ‘meest innovatieve’ of de ‘állerbeste’? Doe bijvoorbeeld deskresearch naar de arbeidsmarkt in jouw land, sector of branche en check welke claims je als werkgever realistisch kunt maken.
Betrek de medewerkers
Medewerkers zijn een belangrijke bron (van informatie) voor employer branding. Welke verhalen hebben zij? Wat maken zij mee in hun dagelijkse werkzaamheden? Hoe denken zij over de organisatie? En vooral: wat vinden zij fijn aan het werken bij jouw organisatie? Dit kun je als organisatie vragen als opmaat naar storytelling. Nog sterker: laat de medewerkers zelf hun verhalen vertellen!
Breng de doelgroep in kaart, weet wie je zoekt
Voordat je actief op zoek gaat naar nieuwe collega’s, moet je weten naar wie je zoekt. Daarom is het belangrijk om de doelgroep in kaart te brengen: welke kennis en vaardigheden hebben zij en wie zijn zij als persoon? Het employer brand moet die doelgroep aanspreken en andersom moet die doelgroep jouw employer brand aanspreken. Het ontwikkelen van een aantal persona’s kan daarbij helpen.
Breng de contactpunten op orde
Voordat je het employer brand actief naar buiten brengt, is het zaak dat de infrastructuur hiervoor gereed is. Houd daarbij rekening met de volgende criteria:
- Uitingen op alle media (o.a. social media, website, externe media) moeten elkaar versterken.
- Ieder medium moet een gerichte strategie hebben (geen ‘spray’). Deze heeft duidelijk opgestelde doelen, een aanpak en planning per doelgroep en is afgestemd op de fasen van de funnel.
- Optimaliseer de conversie. Het uiteindelijke doel is niet alleen om het brand te tonen, maar om mensen nieuwsgierig te maken naar de organisatie. Leid mensen naar een ‘Werken Bij’ site of specifieke vacatures. Richt deze goed in qua zoekfunctie, denk na over een regiokaart of bijvoorbeeld een chatbot.
Referral recruitment
Eigen medewerkers kunnen heel effectieve ambassadeurs en recruiters zijn. De kans is groot dat zij – wellicht vanuit hun vorige functies of van hun opleidingen – contacten hebben die op zoek zijn naar een volgende baan. Maak daarom gebruik van ‘referral recruitment’ en stimuleer medewerkers om zelf ook mensen aan te brengen. Naast het gewoon te vragen aan collega’s, kun je dit ook faciliteren met socialiseermomenten waar zowel collega’s als hun prospects aanwezig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘speed dates’.
Zorg voor succesvolle onboarding (4C’s)
Ze zijn binnen: je hebt nieuwe collega’s op de werkvloer! Dit betekent echter niet dat het employer brand proces voorbij is. Nu wil je de nieuwe medewerkers ook behouden. Het is dus tijd om je eerdere beloftes waar te maken. Zorg daarom voor een ontzorgende onboarding. Laat de nieuwe medewerkers zo snel mogelijk integreren en zich thuis voelen, desnoods met een mentor waar ze op terug kunnen vallen. Succesvol implementeren van onboarding is mogelijk aan de hand van de 4C’s:
- Compliance: de basisregels moeten bekend en helder zijn.
- Clarification: de rol van de medewerker moet duidelijk zijn.
- Culture: laat de medewerker kennismaken met collega’s, vertel over de missie, visie en kernwaarden van de organisatie.
- Connection: laat nieuwe medewerkers zich zo snel mogelijk thuis voelen bij jouw organisatie. Dat begint bij de praktische zaken: regel de toegangspassen/sleutels, alle accounts die ze voor het werk nodig hebben en zorg dat ze voldoende hulpmiddelen bij de hand hebben.
Uw employer brand
Interesse om ook een employer brand te ontwikkelen? Of wil je een wervingscampagne starten bij een bestaand employer brand? Wij helpen graag mee, van begin tot eind, van concept tot copy. Interesse? Neem dan contact op met Gavin Schreven, (024) 38 22 770 of stuur hem een mail.