De kolkende eet-erotiek van Magnum

Identiteit kun je beschrijven met een archetype. Daar wordt in de marketing veelvuldig gebruik van gemaakt. In een eerder artikel, Mercedes’ middelvinger naar Magere Hein, zoomde ik via Zeus, de Zeis en een prachtige bolide in op een van de twaalf archetypen: de Leider. Dit keer spreek ik mijn innerlijke Casanova aan en ritsel ik een date voor je met de Liefhebber. Bereid je voor mooie uitgelichte lichamen, frivool spel met vers fruit, ijsblokjes en – uiteraard – knappende stukken chocola.

Sex sells. Een oude reclamewet. Die overigens ook voorzichtigheid voorschrijft. Seks in reclames moet zijn als knoflook in de keuken. Als je het geraffineerd in je gerecht verwerkt, laat je zelfs de grootste knoflookhater smullen. Reclamemakers smijten daarom niet met vlees, maar spelen subtiel in op de emotie, nemen je mee in een bedwelmende ervaring. Dit levert kolkende eet-erotiek op, vooral als het om koffie (Clooney!), ijs en chocolade gaat. Zoals bij Magnum. Voorwaar geen kinderspul, maar het ultieme genot voor echte pleasure seekers. Dat komt vooral tot uiting in een al wat oudere commercial: Magnum Five Senses. We keren even terug naar het jaar 2007, lang voor de nieuwe preutsheid en #metoo.

Deze spot mag je gerust zien als een samenvatting van 9½ Weeks, het uit 1986 stammende erotische meesterwerk van Adrian Lyne, waarin een geheimzinnige zakenman (Mickey Rourke) en een knappe kunstdealer (Kim Basinger) naarmate de film vordert steeds verder verstrengeld raken in een wervelwind van passie, manipulatie en obsessieve seks. En aldus de pannen van het dak af rampetampen. We zien mooi uitgelichte lichamen, frivool spel met vers fruit, ijsblokjes en chocola, sjaaltjes voor ogen en om bedspijlen en vooral veel smachtende monden en zoekende tongen.

Onweerstaanbaar

Dezelfde ingrediënten zien we bij Magnum Five Senses, een spot die gemonteerd is op het ritme van je hartklop en je meesleurt in een maalstroom van zinnenprikkelingen. Ook hier: ijs, veel druipend vocht, bloemblaadjes, fruit, subtiel kronkelende lichamen en lichte hints die duiden op bondage. Je hoort het uitvergrote geluid van knappende stukken chocolade (doen ze vaker bij Magnum), terwijl op de achtergrond licht gekreun op een bedje van violen klinkt. Al onze zintuigen passeren de revue door in te zoomen op de lichaamsdelen die hierin voorzien (ogen, neuzen, oren, handen en tongen, heel veel tongen). En dat allemaal dicht op de huid. Tastbaar bijna. Je voelt het genot. Je hunkert. Je gaat voor de bijl. Onweerstaanbaar…

Magische taal

Kan taal op tegen deze zinderende reclame-erotica? Ja. Minder plastisch wellicht, maar toch effectief. Voor er beelden waren, konden we immers ook uit de voeten met louter tekst. De wereldliteratuur kent tal van verleidelijke meesterwerken (Decamerone, Das Parfum, de gedichten van Catullus) die nog steeds prikkelen. Jij als schrijver kunt ook een Casanova zijn die met zinnen als zoenen een product of dienst uitermate verleidelijk maakt. Zie jouw tekst als kleine verhalen die de lezer even moeten laten dagdromen, de kans geven uit de dagelijkse routine los te breken. Schuw het gebruik van metaforen niet: wees een Cyrano die kussen beschrijft als een roosachtig puntje op de i van ‘Ik hou van jou’. Verlok je lezer door genot in het vooruitzicht te stellen. Laat hem of haar hunkeren, voor de bijl gaan. Maak het onweerstaanbaar…

Bij R&Z Content Makers hebben we bij elk archetype een passende basisschrijfstijl ontwikkeld – van Held tot Rebel en van Schepper tot Leider. Meer hierover lees je in het whitepaper ‘Van Waarden naar Woorden. Maar je mag natuurlijk ook contact met me opnemen.