Superspecialismen

R&Z bedenkt en maakt een brede range aan contentvormen voor klanten. Hierbij hebben we gaandeweg ook enkele ‘superspecialismen’ ontwikkeld. Specifieke dienstverlening zoals de productie van podcasts en het verzorgen van expertboeken. Maar ook: ondersteuning bij aanbestedingen waar kwalitatieve gunningcriteria de doorslag geven. Ook helpen we organisaties volgens een vaste methodiek bij het ontwikkelen van een eigen, herkenbare stem. Onze allergrootste specialismen zijn overigens klantgerichtheid, excellente uitvoering en productleiderschap, zo blijkt jaarlijks. Ontdek onze superspecialismen:

Meer weten?

 

Podcasts
Aanbestedingen
Boekuitgaven
Van waarden naar woorden

Extra verdieping bieden met aantrekkelijke luistercontent 

Podcasts zijn een uitgelezen manier om experts te laten schitteren en om thema’s uit te diepen. In de auto, in de forenzentrein, in het tuinkantoor: steeds meer professionals vinden het luisteren naar een podcast een fijne manier om kennis en inspiratie op te doen. R&Z maakt dit soort podcasts voor kennisintensieve organisaties, van volledige productie tot louter opname & postproductie. Afhankelijk van de vraag bieden we een variëteit aan diensten zoals:

  • Advies over formule & format: vorm, titel & frequentie, rol in in communicatiemix
  • Advies over de techniek: apparatuur, productie, distributie/platforms
  • Redactionele ondersteuning: gesprekshandleidingen op basis van voorgesprek
  • Gespreksleiding, in de persoon van René Ravestein of Pieter van Megen
  • Opname op locatie door onze producer met behulp van mobiele studio
  • Opname via remote podcasting (handig in tijden van corona)
  • Technische postproductie (volume, geluidskwaliteit, overgangen, extra audiofragmenten )
  • Ontwikkeling audio (intro/outro/bumpers)
  • Promotionele content (nieuwsberichten, social media updates, social media frames) 

Meer weten over een podcast maken? Neem contact op met Gavin Schreven. Of beluister onze playlist Het gesproken woord, met proeven van bekwaamheid zoals Kennisdelers (Aegon) en Urban Insight (Sweco).

Optimaal scoren op kwalitatieve gunningcriteria 

Hoewel prijs altijd een wegingsfactor zal blijven, vindt het echte gevecht bij aanbestedingen tegenwoordig vaak plaats op het onderdeel kwaliteit. Kwalitatieve gunningscriteria wegen steeds zwaarder. Bedrijven worden uitgedaagd om tot in detail uiteen te zetten hoe ze consistent en consequent kunnen voldoen aan de wensen van de (potentiële) klant. Vaak op een beperkt aantal A4tje’s waarop het hele verhaal verteld moet worden.

R&Z ondersteunt organisaties die gaan voor de winst bij aanbestedingen. Wij zorgen voor extra redactionele expertise als kwaliteit de doorslag geeft. Dat doen we op meerdere manieren en in diverse rollen:

  • Als adviseur denken we mee over de procesinrichting en de expertises die nodig zijn in het bidteam. Ook maken we een realistische planning voor de diverse reviewrondes.
  • Als critical friend geven we feedback op storyline en conceptteksten. Geeft de klant antwoord op de vraag? Is het betoog consistent, zijn er er inhoudelijke hiaten, zijn er onderdelen die vragen oproepen? 
  • Als redacteur slijpen we, in meerdere rondes, de teksten fijn. We kijken hierbij ook of de opbouw van het verhaal aantrekkelijk is, de teksten SMART zijn, en de woorden optimaal aansluiten op de beoordelingscriteria. Uiteraard is de aanbieding geschreven in foutloos, prettig leesbaar Nederlands.
  • Als tekstschrijver zorgen we voor basisteksten bij wensvragen, bijvoorbeeld als de capaciteit bij de klant tekortschiet.
  • Als trainer geven we workshops en maatwerktrainingen met tips & tricks. 

Meer weten over hulp bij aanbestedingen? Neem contact op met Pieter van Megen

Extra autoriteit opbouwen als auteur van een expertboek 

We helpen dagelijks experts om hun inzichten te vertalen naar content die andere professionals informeert, inspireert en activeert. Soms is het moment daar om alle verhalen en alle kennis samen te ballen tot een professioneel geredigeerd en vormgegeven boek. Hiervoor bieden we meerdere trajecten aan, afhankelijk van het vertrekpunt: is er louter een idee, of is er al basiskopij of zelfs een eerste manuscript?

Resultaat is altijd een boek (ook e-book) dat overal verkrijgbaar is en waar je mee voor de dag kunt komen. De autoriteit wordt auteur, de auteur wordt autoriteit. Voorbeeld van een expertboek dat heeft bijgedragen aan de autoriteit van de auteur is De culturele stad. In het boek beschrijft adviseur Cor Wijn hoe beleidsmakers gericht kunnen sleutelen aan het ‘cultureler’ maken van hun stad. De uitgave kreeg lovende recensies uit het cultuurveld. 

Sinds 2007 verzorgen we via ons uitgeefhuis expertboeken voor en door professionals. Boeken van experts zoals Gerard Marlet en Coen Teulings (stad & regio), David De Cremer (finance & insurance) en Hans van Nieuwkerk (onderwijs). Ook geven wij de jaarlijkse Atlas voor gemeenten en de periodek verschijnende MBO Krant uit. 

Meer weten over onze hulp bij het schrijven en uitgeven van een expertboek? Neem contact op met René Ravestein.

Een eigen stem vinden in alles wat je schrijft en zegt 

Taal en identiteit komen samen in een redactionele huisstijl. Die zorgt – naast helderheid, uniformiteit en doel(groep)gerichtheid – ook voor teksten die de kernwaarden van een organisatie of merk ademen. Zo onderstreep je de authenticiteit en vergroot je de geloofwaardigheid. Hoe dit in de praktijk werkt is te lezen in het volledig herziene whitepaper Van waarden naar woorden – Hoe je als organisatie een eigen stem vindt in alles wat je schrijft en zegt.

R&Z heeft de wetenschappelijke inzichten van Carl Jung, marketinggoeroes Pearson & Mark enkele andere pioniers ‘vertaald’ naar een praktisch niveau: het schrijven van teksten. Aan de hand van een set ‘waarden’-kaarten ga je samen met de specialisten van R&Z op zoek naar de woorden die bij jouw organisatie of merk passen. Het resultaat: een redactionele huisstijl die de herkenbaarheid van organisatie of merk vergroot.

Geïnteresseerd? Of misschien zelfs wel geïntrigeerd? Download dan het whitepaper. Natuurlijk kun je ook gelijk contact opnemen met Olaf van Tilburg.