Sebastiaan de Kroon begon zijn carrière bij R&Z vanuit de studiebanken. ‘Op het prikbord van de universiteit in Nijmegen hing een A4’tje: Oproepkracht gezocht.’ Hij pakte het briefje, vouwde het op en stopte ‘m in zijn broekzak. ‘Het leek me fantastisch om als student al voor een communicatiebureau te werken. Ik stuurde een mail, ging op gesprek op de Oranjesingel en werd aangenomen.’
Invoegen, harken en experimenteren
Er bleek nogal wat te doen: stapels supplementen invoegen in losbladige handboeken, bladeren harken in de tuin, een intern bibliotheeksysteem opzetten, een rubriek vullen in ArboMagazine, lichte redactionele werkzaamheden en experimenteren met social media voor bijvoorbeeld HR Communicatie Netwerk.
Assistent-uitgever op geweldige plekken
‘Het mooiste was dat ik na een tijdje de kans kreeg om assistent-uitgever te worden bij VOC Uitgevers, het ‘uitgeefzusje’ van R&Z. Een mix van projectmanagement, PR, auteursbegeleiding, creativiteit, ondernemerschap en programmamanagement.’ Dankzij zijn werk voor de uitgeverij – inmiddels beter bekend als R&Z Boeken – kwam Sebastiaan op geweldige plekken. Hij herinnert zich een rondetafelgesprek op het gemeentehuis van Rotterdam met kopstukken uit de wereld van werk & inkomen. ‘Dat had ik zorgvuldig voorbereid en, hoe spannend ook, ik voelde mij heel erg onderdeel van dit clubje mensen.’
Teleurstellende Nissan
Ook ontmoette hij bij een boekuitreiking bekende mensen zoals Henk Kamp, toen minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. ‘Ik mocht hem de hand schudden en even kort met hem praten. Of het was niet de bedoeling en ik deed het toch, dat weet ik niet meer. En passant sprak ik bij die gelegenheid ook nog even professor bestuurskunde Paul Frissen over Alfa Romeo’s, een gedeelde passie. Ik herinner me nog de teleurstelling toen hij toegaf een Nissan te rijden.’
Ouwehoeren met sterauteurs
Ook de Pingpongborrels zijn Sebastiaan bijgebleven. ‘Met Jupilers binnen handbereik ouwehoeren met sterauteurs als Gerard Marlet, collega’s en andere R&Z-vrienden en – vriendinnen.’ Wat hij ontwikkelde bij R&Z? ‘Een enorme voorliefde voor maatschappelijke thema’s rond werk & inkomen. Dat is een rode draad in mijn carrière geworden. Ik ben altijd op een of andere manier met arbeid, gezondheid en participatie in de weer, bij Divosa, maar later ook bij SNS.’
Hang naar inhoud
Wat R&Z hem ook heeft gegeven is een hang naar inhoud. ‘Geen goed verhaal zonder inhoud.’ Hij vond het in 2012 moeilijk om na vijf jaar afscheid te nemen. ‘Maar R&Z blijft altijd in mijn gedachten. Toen SNS Bank bijvoorbeeld een inhoudelijk verhaal in boekvorm wilde uitbrengen, moest mijn collega maar eens met René gaan praten. Het werd een gesprek met mooie gevolgen: de expertuitgave Jonge schouders. Groeikansen voor de nieuwe generatie.’
Sebastiaan is strategisch adviseur in het team Maatschappelijke Impact bij SNS Bank. SNS is als merk en organisatie in 2025 ondergebracht in de nieuwe ASN Bank. ‘Die nieuwe organisatie past minder goed bij mij. Eind 2025 is het tijd voor een nieuwe stap.’
Sinds de start in 1995 werkten tal van mensen mee aan de groei en bloei van R&Z. In de serie ‘30 jaar R&Z, 30 jaar mensenwerk’ blikken we terug met de mensen die het bureau hebben gemaakt tot wat het nu is.
Lees ook:
René Ravestein: ‘In mijn eentje werken vond ik veel te saai’
Shimen Dankaart-Chang: ‘Samen tot een verhaal komen om trots op te zijn’
Herman Heringa: ‘Diepgang, daadkracht en duidelijkheid’
Tessy van Rossum: ‘R&Z is de plek waar ik het vak leerde’
Hans Klip: van zolderkamer tot ministerie