Redactionele huisstijl
Iedere organisatie van enige allure heeft nagedacht over kernwaarden en merkwaarden en deze vertaald naar een herkenbare visuele huisstijl. Wat soms minder aandacht krijgt, is de redactionele huisstijl: wat is jouw toon en taal, welke woorden gebruik je, welke schrijfstijl hanteer je?
Methodiek voor bepalen tone-of-voice
R&Z helpt organisaties bij het vinden van de juiste taal en de juiste toon. Dit doen we op basis van een eigen methodiek (Van waarden naar woorden) die is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten van onder meer Carl Jung en Pearson & Mark.
Van verdiepende sessie tot quick scan
We beginnen doorgaans met een verdiepende sessie. Samen gaan we gericht op onderzoek uit, geholpen door het Van waarden naar woorden spelbord. Welke woorden passen naadloos bij jullie identiteit en waarden? In vervolg hierop maken we een schrijfwijzer die concreet richting geeft aan redactionele keuzes. Om deze keuzes goed te laten landen bieden we aanvullend ook een training voor medewerkers.
Wil je liever een check op bestaande teksten of schrijfrichtlijnen? In dat geval doen we een ‘quick scan’. Op basis van wat er al ligt aan schrijfwerk, maar ook strategische documenten en bijvoorbeeld informatie over een eerder positioneringstraject.
Whitepaper Van waarden naar woorden
Wil je weten hoe je als organisatie een eigen stem vindt in alles wat je schrijft en zegt? Lees dan het whitepaper Van waarden naar woorden. Vraag ‘m aan via ovt@ravestein-zwart.nl.
Meer weten of vragen?
Hieronder vind je meer informatie over onze expertises. Wil je meer weten of heb je vragen? Neem gerust contact op, we vertellen je graag meer.