Van waarden naar woorden

Communiceren in de taal en toon die bij je organisatie of merk past

Goede communicatie is meer dan het gebruiken van een heldere, uniforme en doelgroepgerichte taal. Als organisatie zoek je naar een eigen stijl van communicatie. Een taal die aansluit bij je identiteit en zelfs tussen de regels door uitstraalt waar jouw organisatie voor staat en gaat. In een redactionele huisstijl vallen taal en identiteit samen en ademt de communicatie de kernwaarden van een organisatie of merk. Zo laat je met taal zien wie je bent en vergroot je je geloofwaardigheid. Hoe dit in de praktijk werkt, is te lezen in het volledig herziene Whitepaper van waarden naar woorden – Hoe je als organisatie een eigen stem vindt in alles wat je schrijft en zegt. R&Z heeft de wetenschappelijke inzichten van Carl Jung, marketinggoeroes Pearson & Mark en enkele andere pioniers ‘vertaald’ naar een praktisch niveau: het schrijven van teksten. De zoektocht naar een eigen stem start met een set waardenkaarten. Samen met de specialisten van R&Z vind je de waarden én de woorden die bij jouw organisatie of merk passen. Het resultaat: een redactionele huisstijl die je herkenbaarheid vergroot. Geïnteresseerd? Of misschien zelfs wel geïntrigeerd? Neem dan contact op met Olaf van Tilburg of Ellen klein Breukink.

Gespreksmethodiek Gespreksmethodiek
Gespreksmethodiek
Schrijfwijzer+ Schrijfwijzer+
Schrijfwijzer+
Quickscan Quickscan
Quickscan
Training Training
Training

Heeft jouw organisatie al goed in kaart waar ze voor staat? Maar mis je een vertaling van je organisatie-identiteit naar de communicatie? Met de Van waarden naar woorden-gespreksmethodiek komen identiteit en taal samen. Aan de hand van kaarten en een spelbord werken medewerkers samen om die ene vraag te beantwoorden: welke waarden passen bij de organisatie en zou je terug willen zien in de communicatie? Onze gespreksmethodiek helpt organisaties om kernwaarden te ontdekken en deze te vertalen in redactionele keuzes. Een sessie duurt ongeveer 1,5 á 2 uur. De opbrengst: een eigen stem in alles wat je schrijft en zegt.

 

 

 

Welke concrete redactionele keuzes maak je? En hoe communiceer je als organisatie als één authentieke stem naar buiten? Een schrijfwijzer biedt houvast voor alle communicatie-uitingen. De Schrijfwijzer+ vertaalt de taal en toon van de organisatie naar concrete redactionele keuzes. Toegankelijk en breed inzetbaar, voor alle medewerkers. Om nieuwe teksten te schrijven, bestaande teksten te herschrijven en om als één stem met klanten te communiceren. De Schrijfwijzer+ is een aanvulling op de Van waarden naar woorden-gespreksmethodiek, maar kan ook afzonderlijk ingezet worden. 

 

 

 

Wil je weten of bestaande teksten passen bij de taal en toon die jouw organisatie wil uitstralen? Met een quickscan kijkt R&Z met een kritische blik naar bestaande (web)teksten. We geven redactionele tips voor verbetering. We helpen de identiteit van jouw organisatie beter en aantrekkelijker te verwoorden. Voor webteksten geven we ook advies over verbetering in SEO en leesbaarheid.

 

 

Als aanvullende dienst geven we de training ‘Waardevol schrijven’. R&Z ondersteunt organisaties met teksten schrijven. Onze experts trainen medewerkers van organisaties om heldere teksten te schrijven. Teksten waarin taal en identiteit samenkomen. De training bestaat uit een theoretisch deel (een ‘crash course’ Archetypen & waarden’) en een praktisch deel en biedt voldoende handvatten voor medewerkers om zelf aan de slag te gaan met het schrijven in de taal en toon van de organisatie.