Van waarden naar woorden

Redactionele huisstijl

Iedere organisatie van enige allure heeft nagedacht over kernwaarden en merkwaarden en deze vertaald naar een herkenbare visuele huisstijl. Wat soms minder aandacht krijgt, is de redactionele huisstijl: wat is jouw toon en taal, welke woorden gebruik je, welke schrijfstijl hanteer je?

Methodiek voor bepalen tone-of-voice
R&Z helpt organisaties bij het vinden van de juiste taal en de juiste toon. Dit doen we op basis van een eigen methodiek (Van waarden naar woorden) die is gebaseerd op basis van wetenschappelijke inzichten van onder meer Carl Jung en Pearson & Mark.

Van verdiepende sessie tot quick scan
We beginnen doorgaans met een verdiepende sessie. Samen gaan we gericht op onderzoek uit, geholpen door het Van waarden naar woorden spelbord. Welke woorden passen naadloos bij jullie identiteit en waarden? In vervolg hierop maken we een schrijfwijzer die concreet richting geeft redactionele keuzes. Om deze keuzes goed te laten landen bieden we aanvullend ook een training voor medewerkers.

Wil je liever een check op bestaande teksten of schrijfrichtlijnen? In dat geval doen we een ‘quick scan’. Op basis van wat er al ligt aan schrijfwerk, maar ook strategische documenten en bijvoorbeeld informatie over een eerdere positioneringstraject.

Whitepaper Van waarden naar woorden
Wil je weten hoe je als organisatie een eigen stem vindt in alles wat je schrijft en zegt? Lees het Whitepaper van waarden naar woorden.

Meer weten of vragen?
Neem gerust contact op, we vertellen je graag meer.

Gespreksmethodiek Van waarden naar woorden Gespreksmethodiek Van waarden naar woorden
Gespreksmethodiek Van waarden naar woorden
Schrijfwijzer Schrijfwijzer
Schrijfwijzer
Training Training
Training
Quickscan Quickscan
Quickscan

Heeft jouw organisatie al goed in kaart waar ze voor staat? Maar mis je een vertaling van je organisatie-identiteit naar de communicatie? Met de Van waarden naar woorden-gespreksmethodiek komen identiteit en taal samen. Aan de hand van kaarten en een spelbord werken medewerkers samen om die ene vraag te beantwoorden: welke waarden passen bij de organisatie en zou je terug willen zien in de communicatie? Onze gespreksmethodiek helpt organisaties om kernwaarden te ontdekken en deze te vertalen in redactionele keuzes. Een sessie duurt ongeveer 1,5 á 2 uur. De opbrengst: een eigen stem in alles wat je schrijft en zegt.

 

 

 

Welke concrete redactionele keuzes maak je? En hoe communiceer je als organisatie als één authentieke stem naar buiten? Een schrijfwijzer biedt houvast voor alle communicatie-uitingen. De schrijfwijzer vertaalt de taal en toon van de organisatie naar concrete redactionele keuzes. Toegankelijk en breed inzetbaar, voor alle medewerkers. Om nieuwe teksten te schrijven, bestaande teksten te herschrijven en om als één stem met klanten te communiceren. De schrijfwijzer is een aanvulling op de Van waarden naar woorden-gespreksmethodiek, maar kan ook afzonderlijk ingezet worden. 

 

 

 

Als aanvullende dienst geven we de training ‘Waardevol schrijven’. R&Z ondersteunt organisaties met teksten schrijven. Onze experts trainen medewerkers van organisaties om heldere teksten te schrijven. Teksten waarin taal en identiteit samenkomen. De training bestaat uit een theoretisch deel (een ‘crash course’ Archetypen & waarden’) en een praktisch deel en biedt voldoende handvatten voor medewerkers om zelf aan de slag te gaan met het schrijven in de taal en toon van de organisatie.

 

 

Wil je weten of bestaande teksten passen bij de taal en toon die jouw organisatie wil uitstralen? Met een quickscan kijkt R&Z met een kritische blik naar bestaande (web)teksten. We geven redactionele tips voor verbetering. We helpen de identiteit van jouw organisatie beter en aantrekkelijker te verwoorden. Voor webteksten geven we ook advies over verbetering in SEO en leesbaarheid.