Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: ik ben een dwangmatig tekstverbeteraar. Elke tekst die ik onder ogen krijg, gaat op de schop. Zelfs die van mijn collega’s. Terwijl dat toch stuk voor stuk topschrijvers zijn, contentmakers met vele vlieguren. Ik kan bij hen geen taalkundig onkruid uitwieden. De zinnen lopen soepel, de opbouw is voorbeeldig. Toch ga ik harken. En dan het liefst: aanvullen. Co-creëren. Ik kan het niet laten. Het is – ik heb er geen andere woorden voor – een obsessie. Een aandoening misschien zelfs. De naam? RedactiePlus…
Ik doe deze bekentenis in de volle wetenschap dat ik leed berokken. Niet zozeer onder mijn collega’s. Die kunnen tegen een stootje en zijn bovendien zelfbewuste professionals met vertrouwen in eigen kunnen: ‘Laat maar, hij moet zijn ei kwijt’, zie ik ze dan denken. Maar dan die arme zielen die mij tegen betaling een tekst laten redigeren! Heb je – klotsende oksels, slapeloze nachten – eindelijk je kennis in tekst omgezet, je visie op papier gekregen, krijg je van mij een document terug waarin geen letter meer op dezelfde plaats staat. Met dank aan de ‘Wijzigingen bijhouden’-button in Word ziet alles, op woord-, zin- en alinea-niveau rood. Rood, de kleur van strijd en schaamte. Hele tekstbrokken zijn verschoven of geschrapt, nieuwe zijn toegevoegd. De schrik slaat je om het hart. Zo slecht was het toch niet? Nooit, nooit, nooit meer wil je een tekst schrijven…
Jouw verhaal, jouw kennis verdient het beste
Onzin natuurlijk, van hyperbolische proportie. Wat ik wil zeggen is dat wij (ja, ik ben niet de enige) bij R&Z graag verder gaan waar de gemiddelde eindredacteur ophoudt. Beschouw ons als critical friends die zich in vaak jarenlange klantrelaties volledig in de materie hebben kunnen invreten. Zie ons als adviseurs die het onderste uit de kan willen halen en al redigerend niet alleen over het oppervlaktewater scheren – foutje weghalen, krom zinnetje aanpassen – maar ook de diepte ingaan. Is de structuur logisch, is het betoog consistent, ontbreekt er wellicht informatie, zit de centrale boodschap er voldoende duidelijk in, is het volkomen begrijpelijk voor de doelgroep? Dat zijn de vragen die we onszelf en onze opdrachtgevers stellen. Want: jouw kennis, jouw verhaal verdient het beste!
RedactiePlus
Deze optelsom van geëngageerd meedenken, inhoudelijke kennis en een vaardige pen noemen we RedactiePlus. Een expertise die we bijvoorbeeld inzetten om bij een visiedocument, een informatief paper of een blog de kennis en kunde van de schrijver – vaak een expert die zelf te diep in de materie zit om de eigen ‘darlings’ de nek om te draaien – nog beter in de etalage te zetten. Of om van aanbestedingen en offertes kansrijke aanbestedingen en offertes te maken. Simpelweg omdat we met onze ervaren, kritische blik van buiten de rol van ideale lezer op ons kunnen nemen. Dit doen we niet alleen omdat we er lol in hebben, maar bovenal om een tekst naar een hoger plan te tillen. In dat licht is het niet erg een dwangmatig tekstverbeteraar te zijn. Dus laat me, laat me. Ik bedoel het goed.
Meer weten over mijn aandoening? Kijk dan hier.
Meer weten over mij? Kijk dan hier.