Met de maandelijkse publicatie ‘Wat vindt het Publiek?’ laat Rijkswaterstaat binnen de eigen organisatie zien welke reacties hun projecten oproepen bij belanghebbenden en het grote publiek. Welke projecten krijgen de meeste aandacht, welk sentiment zit daarachter en waar komt dat vandaan? Wij zorgen ervoor dat reacties en bijbehorend sentiment op heldere wijze worden weergegeven.
Interactieve pdf
Voor dit project werken we samen met zusterbureau Zandbeek. Samen ontwikkelden we een format in de vorm van een interactieve pdf. In 4 tot 6 pagina’s kunnen we terugkerende en wisselende onderdelen een mooie plek geven. Zo introduceerden we de rubriek Ruggespraak. Daarin lichten we met spraakballonnen een kritische opmerking van iemand uit het publiek uit én de reactie van Rijkswaterstaat daarop. Icoontjes met getallen voor het aantal views of de hoeveelheid likes, shares en comments maken snel duidelijk hoe sterk een onderwerp leeft. Zo krijgen de medewerkers helder inzicht in het publiekssentiment en inspiratie om daar goed op te reageren.
Herkenbaar en gebruikersvriendelijk
Rijkswaterstaat verspreidt de publicatie via een goed gelezen interne nieuwsbrief. De herkenbare en gebruikersvriendelijke indeling van ‘Wat vindt het Publiek?’ zorgt dat lezers relevante informatie snel herkennen en gemakkelijk kunnen navigeren. Wie meer van een onderwerp wil weten, kan dankzij links in de tekst doorklikken naar de originele informatiebronnen.
Co-creatie
Rijkswaterstaat onderzoekt zelf wat er over hen gezegd wordt in kranten, op websites en op sociale media. Die input vertaalt collega Herman Heringa – tekstschrijver en projectmanager – naar aansprekende content. Ook coördineert hij het geheel: van de planning tot de laatste correctieronde. Zandbeek-vormgever Frits Roothans zorgt voor een herkenbare opmaak in de huisstijl van Rijkswaterstaat met een prettige balans tussen strak en speels. Kortom: een fijne co-creatie met elke maand een informatief én aantrekkelijk resultaat.
Ook interesse in een aantrekkelijke en overzichtelijke publicatie van uw boodschap, toegesneden op de doelgroep? Neem contact met ons op of stuur een mail naar Herman. We denken graag met je mee!