Expertises

R&Z is in 1995 opgericht door twee geschiedenisstudenten. De harde kern, het journalistieke DNA, is altijd gebleven. Complexe materie begrijpelijk maken. Verhalen vertellen. Kennis delen. Informeren, inspireren en amuseren. Aansprekende, inhoudelijk ijzersterke content creëren.

Wij zijn een ambachtelijk bedrijf. Blogreeksen, white papers, speeches, jaarverslagen, video’s, visuals, campagnes – we bedenken het én we maken het. Met redactionele expertise als vertrekpunt. En met inhoudelijke kennis, een nieuwsgierige natuur en een gezonde dosis inzet als dé pluspunten.

Tekstschrijven Tekstschrijven
Tekstschrijven
RedactiePlus RedactiePlus
RedactiePlus
Concept & Advies Concept & Advies
Concept & Advies
Contentproducties Contentproducties
Contentproducties
Contentmanagement Contentmanagement
Contentmanagement
Campagnes Campagnes
Campagnes
Training & Coaching Training & Coaching
Training & Coaching
Aanbestedingen Aanbestedingen
Aanbestedingen

Wervende advertorials, informatieve papers, journalistieke verhalen. Speeches, blogs en social media updates. Onze schrijvers vertellen waar uw organisatie voor staat en voor gaat. Zo zorgen we voor een solide basis voor al uw content. Als bureau richten we ons op enkele specifieke domeinen. Hierdoor zijn wij vaak al goed thuis in de materie en hebben we aan een half woord genoeg. Maar wij vragen ook altijd door. Want we willen weten hoe het zit. Op basis van interviews met uw experts of uw klanten, eventueel aangevuld met deskresearch, schrijven we de tekst die u voor ogen staat. Zo ontsluiten we uw kennis en maken deze toegankelijk. En maken we een pakkend verhaal over uw product of organisatie.

Een visiedocument dat al langs vele handen is gegaan, maar dat nog net niet die volle scherpte heeft. Een informatief paper dat u nu echt wilt afronden. Een compleet boek dat stevige redactie behoeft. Een groot bid waar u een ervaren, kritische blik van buiten nodig heeft. Daar is RedactiePlus voor bedoeld. Wij gaan verder waar de gemiddelde eindredacteur ophoudt. Als critical friend geven wij feedback op de structuur van uw verhaal of de consistentie van uw betoog. Het blijft niet bij advies. Als redacteur slijpen we uw kopij vervolgens fijn en maken we van uw content een goedlopend verhaal.

U heeft een informatieve site en wilt een update voor de content die u hier in de loop der jaren heeft gepubliceerd. U heeft een sterke inhoudelijke boodschap en vraagt zich af welke middelen en kanalen hiervoor het meest geschikt zijn. U wilt een e-book of een praktische werkwijzer maken, maar heeft behoefte aan advies over de indeling en de precieze inhoud. U wilt een schrijfwijzer voor al uw webteksten of commerciële brieven. R&Z kan hierin als geen ander voorzien. We zijn allrounders op het gebied van copy & content, maar hebben ook inhoudelijke kennis op het gebied van onderwijs, zorg, sociale zekerheid, HRM, ICT, Bouw & Infra, Finance & Insurance en regionale ontwikkeling. Met deze unieke combinatie van redactionele expertise én materiekennis zijn wij de sparringpartner die u verder brengt. We geven u gericht advies over de inrichting van uw site, de opzet van uw white paper of de tone-of-voice van uw organisatie. Dit advies kunnen we ook voor u uitvoeren.

R&Z heeft zich als bureau altijd bewogen op het snijvlak van bedrijfsjournalistiek en copywriting. We zijn en blijven eersteklas schrijvers. We dragen kennis en informatie over, we vertellen verhalen. Dat doen we, nog altijd, voor een belangrijk deel in de vorm van tekst. Tegelijkertijd is content maken meer dan tekstschrijven. Als R&Z verzorgden we altijd al de redactie én productie van brochures, jaarverslagen, magazines en websites. Naast vormgeving & druk zijn de afgelopen jaren allerlei nieuwe, multimediale vormen ontstaan om kennis te ontsluiten en te delen. Tutorials, e-zines, e-books, infographics, podcasts, vlogs en interactieve content in de vorm van een quiz, poll of e-learning. Ook voor dergelijke contentproducties kunt u bij ons terecht. N.B. Bij contentproducties werkt R&Z regelmatig samen met vaste partner Zandbeek, het beste marketingbureau van Nederland. Met hun geïntegreerde aanpak van merk, content en media vullen zij ons aan op strategisch en creatief vlak.

U heeft een prachtig platform, maar de aanvoer van content stokt. U heeft een informatieve portal die op de schop moet: bestaande teksten moeten worden herschreven en er moet nieuwe content gemaakt worden. U wilt op regelmatige én onregelmatige tijden voor uw doelgroep interessante postings op uw sociale mediakanalen. Dergelijk contentmanagement vraagt om een lange adem, om inhoud en uithoudingsvermogen. Wij nemen dit graag voor onze rekening. Als wij een onderwerp of project in handen hebben, zetten we onze tanden erin en laten niet meer los. Wij houden de relevante ontwikkelingen voor het betreffende onderwerp of domein bij en weten hierdoor als geen ander wat er speelt. Mede op basis daarvan zorgen wij – uiteraard in overleg met u – telkens voor relevante content. Actueel en betrouwbaar. Prikkelend en waar nodig interactief.

U wilt in korte tijd zoveel mogelijk aandacht voor uw thema? U wilt uw nieuwe aanbod op meerdere fronten voor het voetlicht brengen? U wilt uw prachtvak promoten? R&Z kan u ondersteunen met een contentgedreven campagne. Als duidelijk is welke doelgroepen u wilt bereiken, tuigen wij snel een campagne voor u op. Met meerdere middelen, via verschillende kanalen. We creëren bijvoorbeeld een campagnesite als vertrek-en eindpunt voor alle relevante communicatie-uitingen. We helpen uw experts of ambassadeurs bij het maken van middelen die bij hen passen. Dat kunnen blogs, vlogs of postings zijn, maar ook presentaties IRL (In Real Life). We vertellen hen hoe ze sociale media gericht kunnen inzetten voor bijvoorbeeld beeldverhalen (Instagram, YouTube) of voor communicatie met andere professionals (LinkedIn, soms ook Facebook). In alle gevallen is het doel dat er een beweging ontstaat, vol enthousiasme over de kernboodschap van de campagne. Met een uitgekiende mix van nieuws, blogs, vlogs en calls to action verleiden we mensen om in actie te komen. Recente voorbeelden zijn de ambassadeurscampagnes De andere dokter en Bedrijfsarts worden. Het betere werk!

Veel professionals zien er als een berg tegenop om een tekst te schrijven. Dat is niet zo vreemd. Schrijven is niet alleen tijdrovend, het is ook een ambacht. En R&Z kent de kneepjes van het vak. Wij weten hoe je van een gemiddelde tekst een wervend verhaal maakt. Of hoe je van een ‘moeizaam’ artikel een vlotte tekst maakt. Wij trainen en coachen bedrijven en medewerkers die hun redactionele vaardigheden willen vergroten. Dat kan in de vorm van individuele coaching en via maatwerktrainingen. Bij individuele coaching fungeren we als tegenlezer en geven we concrete handvatten om helder, begrijpelijk en aantrekkelijk te schrijven. We hebben op deze manier al vele professionals ondersteund bij het maken van visiedocumenten, artikelen, blogs en social media updates. Bij de maatwerktrainingen maken we samen met de klant oefenopdrachten die direct aansluiten bij de dagelijkse praktijk van uw medewerkers. Recente maatwerktrainingen van onze hand zijn Bloggen voor professionals (dagdeel) en Schrijven voor tenders & offertes (gehele dag).

Hoewel prijs altijd een wegingsfactor zal blijven, vindt het echte gevecht bij aanbestedingen tegenwoordig vaak plaats op het onderdeel kwaliteit. Kwalitatieve gunningscriteria wegen steeds zwaarder. Bedrijven worden uitgedaagd om tot in detail uiteen te zetten hoe ze consistent en consequent kunnen voldoen aan de wensen van de (potentiële) klant. Vaak op een beperkt aantal A4tje’s waarop het hele verhaal verteld moet worden. R&Z ondersteunt organisaties die gaan voor de winst bij aanbestedingen. Wij zorgen voor extra redactionele expertise als kwaliteit de doorslag geeft. Dat doen we op meerdere manieren en in diverse rollen:

  • Als adviseur denken we mee over de procesinrichting en de expertises die nodig zijn in het bidteam. Ook maken we een realistische planning voor de diverse reviewrondes.
  • Als critical friend geven we feedback op storyline en conceptteksten. Geeft de klant antwoord op de vraag? Is het betoog consistent, zijn er er inhoudelijke hiaten, zijn er onderdelen die vragen oproepen?
  • Als redacteur slijpen we, in meerdere rondes, de teksten fijn. We kijken hierbij ook of de opbouw van het verhaal aantrekkelijk is, de teksten SMART zijn, en de woorden optimaal aansluiten op de beoordelingscriteria. Uiteraard is de aanbieding geschreven in foutloos, prettig leesbaar Nederlands.
  • Als tekstschrijver zorgen we voor basisteksten bij wensvragen, bijvoorbeeld als de capaciteit bij de klant tekortschiet.
  • Als trainer geven we workshops en maatwerktrainingen met tips & tricks.