Collega Ellen vroeg of ik een advertorial kon overnemen voor Binnenlands Bestuur. Dit vakblad voor de overheid krijgen alle ambtenaren bij gemeente en provincie elke twee weken in de bus. R&Z schrijft veel advertorials die in Binnenlands Bestuur komen, doorgaans op basis van interviews met de aanbieder. Het ging dit keer over City Touch: ‘connected’ straatverlichting, een product van Philips Lightning, vertelde Ellen.
Door connected ofwel slimme verlichting kunnen steden hun lichthuishouding beter regelen. Fellere verlichting rondom voetbalstadions tijden een wedstrijd, in uitgaansgebieden of bij een calamiteit. Verlichting juist dempen in woonwijken, of als het concert is afgelopen. Slimme armaturen geven zelf aan hoeveel energie ze gebruiken en wanneer ze kapot zijn, wat het beheer gemakkelijker en goedkoper maakt. Na een leuk gesprek met de product marketing manager van City Touch werkte ik de advertorial uit en stuurde het stuk voor goedkeuring naar Philips. Tijdens het hele proces speelde Grease Lightning in mijn hoofd. Als Philips Lightning welteverstaan…
De reactie van Philips City Touch kwam binnen. Ze waren helemaal content, alleen – en ik hoorde de Marcommanager haast giechelen door haar e-mail heen: ‘… het is wel Philips LighTing, hoor!’