Jingles, bumpers, intro’s, outro’s en achtergrondmuziek. Het zijn onmisbare onderdelen voor een succesvolle podcast. De finishing touch bij inhoudelijk sterke audioverhalen. R&Z’s muziekmakers, zelf ook fanatieke podcastluisteraars, leggen het belang uit van muziek bij audiocontent. ‘Muziek houdt je vast en zorgt voor herkenning.’
Filmsoundtracks of intro’s van favoriete series roepen emoties op. Ze trekken je in het verhaal. Bij podcasts, die zich steeds meer ontwikkelen in de richting van series en minidocumentaires, is dit net zo. Authentieke en herkenbare muziek is ook bij podcasts van groot belang. Dit belang wordt alleen maar groter. De podcast is in korte tijd een volwassen en volwaardig middel geworden, niet meer weg te denken uit ons medialandschap. Steeds meer organisaties willen hun verhaal en hun kennis via een of meer podcasts delen. De voornaamste reden: je hebt de ruimte om heel dicht bij je eigen kern en bij je doelgroep te komen.
De strijd om het oor
Bij een podcast staat de inhoud centraal. Luisteraars komen bij jouw podcast terecht omdat ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Tegelijkertijd ben je niet de enige die de oren van luisteraars over een specifiek onderwerp wil veroveren. Hoe kiezen luisteraars dan voor jouw podcast? Het begint allemaal met een goed format, met mensen die echt iets te vertellen hebben en die het vermogen hebben om ook in de huid van de luisteraar kruipen. Waarom zouden anderen meer over jouw onderwerp of jouw expertise willen weten? Een manier om luisteraars voor je te winnen is muziek. Een pakkende intro zorgt er voor dat luisteraars niet doorklikken. Belangrijker nog: muziek roept emoties op en herkenning. Het laatste is vooral van belang als je een reeks podcasts maakt.
Hoe maak je muziek voor een podcast?
Tessa Ravestein en Ruben Jeurissen, beiden muzikaal geschoold, zijn al drie jaar verantwoordelijk voor de muziek de podcasts van R&Z. Ze maken de jingles, intro, outro, bumpers en andere achtergrondgeluiden die naadloos op elkaar aansluiten. Volgens het duo gaat het hierbij om veel meer dan een ‘muziekdeuntje’. ‘De muziek in een podcast zet de toon’, legt Ruben uit. ‘Een jingle duurt vaak maar heel kort, eigenlijk nooit meer dan dertig seconden. Het is vaak de eerste ontmoeting die luisteraars met jouw verhaal hebben. Juist omdat er zo veel aanbod aan podcasts is wil je deze eerste seconden optimaal benutten. Je wilt een gevoel afgeven om luisteraars te binden. Dat principe wordt vaak onderschat, merk ik zelf.’
Originele muziek
‘We kijken naar het doel en de doelgroep van de podcast en naar de waarden van de klant’, gaat Tessa verder. ‘Welke tone-of-voice hanteert deze in andere communicatie-uitingen? Welk gevoel wil een organisatie uitstralen? Met deze inzichten gaan we aan de slag en gaan we op zoek naar muziek en muziekinstrumenten die passen bij het karakter van de organisatie en bij de inhoud van de podcast. Een elektrische gitaar kan bijvoorbeeld een ‘ruig’ gevoel overbrengen, een viool heeft een meer klassieke uitwerking.’
Instrumenten
Ruben en Tessa maken in principe alle geluiden zelf, bass riff of zang, harmonica of ukelele. Soms sluit elektronische muziek beter aan. Hiervoor mixen ze geluiden in de applicatie van Apple Logic Pro.” Eerder maakten Tessa en Ruben al muziek voor podcasts van thought leaders als AEGON, Sweco en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze podcasts zijn te beluisteren in de R&Z playlist Het gesproken woord.
Benieuwd naar podcasting voor uw organisatie of merk? Onze audiospecialisten denk graag met u. Bekijk onze podcast diensten of neem vrijblijvend contact op.